یادداشت روز

بر آن شدم دغدغه هایم را روی کاغذ بیاورم.

یادداشت روز

بر آن شدم دغدغه هایم را روی کاغذ بیاورم.

یادداشت روز

«من المؤمنین رجال صدقواماعاهدواالله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر ومابدلواتبدیلا...»
درمیان مؤمنان ،مردانی هستند که برسرعهد وپیمانی که با خدا بستند ،صادقانه ایستاده اند ، بعضی از آنها پیمان خود را به آخر رسانده ودر راه خدا شربت شهادت نو شیدند و بعضی دیگر در انتظارند و هرگز تغییرو تبدیلی در عهد وپیمان خود نداده اند...
احزاب/23...

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۷ بهمن ۹۶، ۰۱:۴۹ - پروژه هوش مصنوعی
    عالی
پیوندها

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

در مصر چه می گذرد؟!

پنجشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۲، ۰۲:۳۴ ق.ظ

بی شک اتفاقات مصر درس عبرتی برای همگان در طول تاریخ خواهد بود،جایی که تعجب همگان را برانگیخت و همه را دست به دهان گزیده به حال خود رها کرد.

در این مجال ارائه دادن سه مساله لازم می نماید:

1.اول اینکه کودتا علیه مرسی چگونه بود؟

2.معرفی گروه های تاثیر گذار در فضا.

3.جبهه بندی فوق العاده عجیب و پیچیده ی کشورهای مختلف جهان

چگونگی شکل گیری کودتا:

به نظر می رسد بعد از پیروزی ضعیف مرسی بر شفیق در انتخابات ریاست جمهوری، بزرگترین اشتباه مرسی پیگیری محاکمه ی شفیق بود که نزدیک به نیمی از آراء مردم را داشت،بطوری که شفیق به خارج از مصر گریخت و همچنین درگیری های مختلف با سیستم قضایی باعث شد که نوعی فضای دیکتاتوری در فضای کشور نسبت به مرسی برداشت شود.از آن طرف اخوان گرایی و تنها اتحاد با حزب النور که بلافاصله بعد از سقوط مرسی او را رها کردند،مخالفت ها را علیه او و حزب متبوعش بسیار افزایش داد.از طرف دیگر برای حفظ حمایت های مالی قطر،عربستان و حزب النور تحرکات علیه تشیع را نیز رها نشده بود. بنابراین بلافاصله بعد از سخنرانی در جمع سلفیان که در آن علیه حزب الله لبنان به دلیل حضور در سوریه انتقاد کرده بود، سلفیان در نیمه ی شعبان به طرز وحشیانه ای شیخ شحاته مدرس شیعی مذهب الازهر را شهید کردند.

اما برای اولین بار بود که شیعیان در دو شهر البحیره و قاهره تظاهرات کردند که بلافاصله انقلابیون که با اعلام پبروزی مرسی در انتخابات ریاست جمهوری به شادی پرداختند،این بار علیه او به شیعیان پبوستند و خواستار استعفای مرسی شدند.بدون فوت وقت لیبرال ها و ملی گرایان نیز به تظاهرات پیوستند تا این بار جمعیت حامی مرسی کمتر از جمعیت مخالفانش باشد.

 اما این بار ارتش علیه مرسی وارد شد و با دستگیری او به نفع خودش و مخالفان کار را تمام کرد و کودتا علیه مرسی با موفقیت به پایان رسید. از آن طرف اخوان المسلمین نیز تهدید به تشکیل ارتش آزاد مصر کرده است،که بوی جنگ خونین از آن به مشام می رسد،شاید شبیه آنچه درسوریه طی دوسال گذشته در جریان است.برای آنچه که اتفاق می افتد باید منتظر گذر زمان بود.

گروه های تاثیرگذار در فضای مصر:

1.اخوان المسلمین: اخوان‌المسلمین قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین گروه سیاسی اسلامی است که در سال ۱۹۲۸ میلادی (۱۳۰۷ شمسی، ۱۳۴۷ قمری) در شهر اسماعیلیه مصر به رهبری حسن البنا بنیان نهاده شد و سپس فعالیت خود را به دیگر کشورهای عربی و اسلامی گسترش داد. دو راه حل در مقابل این گروه در شرایط فعلی وجود دارد.اولا به مانند القاعده گروهی تروریستی شود و دوم اینکه بعد از شروع انتخابات های بعدی به روند دموکراتیک!!پس از کودتا باز گردد.

2.حزب النور:حزبی سلفی متاثر از عربستان که با دلارهای عربستان می گردد.این گروه پس از کودتا بلافاصله اعلام آمادگی خود را برای حضور در دولت جدید اعلام کرد.

3.انقلابیون:کسانی که در روزهای اولیه ی انقلاب مصر فعال بودند و در میدان التحریر در حال فعالیت بودند و نقش بارزی در سقوط مبارک داشتند و کهعموما بدلیل عدم اتحاد در انتخابات مجلس به جایی نرسیدند.

4.ناصری ها(ملی گرایی و ناسیونال گرایی عربی):کسانی که بر آرمان جمال عبدالناصر هستند و معتقدند که باید بدنبال اتحاد عربی باشند.

5.لیبرال ها:گروهی که علیه مرسی بودند و شگفتی عدم هماهنگی آن ها در این بازه ی زمانی با آمریکا بود،که بدلیل عدم وفاداری آمریکا به آن ها بود،که این رفتار آمریکا برای لیبرال های وطنی خودمان به مثابه عبرت باید باشد.

واکنش کشورهای مختلف جهان نسبت به تحولات مصر:

جمهوری اسلامی ایران:

 وزارت خارجه مداخله ی نظامی ارتش را در روند دموکراتیک را محکوم کرد.


اتحادیه اروپا:
اتحادیه اروپا خواستار بازگشت سریع مصر به روند دموکراسی شد
.
کاترین اشتون، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: "من تمام طرفها را به بازگشت سریع به فرآیند دموکراسی تشویق می کنم، فرآیندی که شامل برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه ریاست جمهوری و مجلس و تصویب قانون اساسی است. این اموری است که باید برای بازگشت کشور به روند دموکراسی انجام پذیرد.
فرانسه
لورین فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه خواستار اعلام رسمی برگزاری انتخابات در دوره انتقالی و پس از عزل مرسی از قدرت شد. وی در این زمینه نوشت: "در شرایطی که به شدت در حال وخامت است و با وجود تنش های جدی در مصر، پس از دوره انتقالی باید برگزاری انتخابات اعلام رسمی شود."
عربستان سعودی
ملک عبدلله پادشاه عربستان سعودی با ارسال پیامی به عدلی منصور رئیس جمهور موقت مصر، به وی تبریک گفت. وی در این پیام آورده است: "به نام مردم عربستان سعودی از جانب من، ما رهبری شما بر مصر در این شرایط بحرانی از تاریخش را تبریک می گوییم. ما به درگاه خدا دعا می کنیم تا به شما در تحمل مسئولیت به منظور تحقق خواست ملت برادر ما مصر یاری رساند."
سوریه
بشار اسد رئیس جمهور سوریه با تجلیل از تظاهرات مصری ها علیه رهبرانشان، عزل مرسی از قدرت را پایانی بر چیزی دانست که در این کشور با عنوان اسلام سیاسی نام گرفته است. اسد در ادامه تصریح کرد، مصریان به دروغهای اخوان المسلمین پی بردند.
البته بشار اسد رفتار سیاسی  ایران و حزب الله را به عنوان رفتارهای صحیح اسلامی با مردم قلمداد کرد.
امارات متحده عربی
امارات تغییرات در مصر را خوشامد گفت و نیروهای نظامی مصر را ستود. عبدلله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه این کشور از اعتماد کاملش به توانایی ملت بزرگ مصر برای برای گذر از شرایط سخت کنونی خبر داد.
پادشاهی برتانیا
بریتانیا همه را به آرامش دعوت کرد اما از نامیدن دخالت ارتش در امور با عنوان کودتای نظامی سرباز زد.
هیگ افزود: " پاسخ به درخواست مردم مصر برای سرعت بخشی به پیشرفت اقتصادی و سیاسی حیاتی است. این پاسخ باید با برگزاری انتخابات عادلانه زودرس و دولت برخوردار از حمایت مردمی اتفاق افتد."
ایالات متحده امریکا
وزارت خارجه امریکا نگرانی خود از مداخله نظامی در مصر را اعلام کرد. همچنین باراک اوباما با انتشار بیانیه ای نگرانی خود از تصمیم ارتش برای عزل مرسی را اعلام کرد.
آلمان
گیدو وسترول وزیر امور خارجه آلمان نیز دخالت نظامیان در امور سیاسی مصر را "گامی اساسی رو به عقب برای دموکراسی در مصر" دانست و همه را به گفتگوی سیاسی و حل بحران به وسیله راهکارهای سیاسی دعوت کرد.

ترکیه:مرسی همچنان رئیس جمهور مصر است.

نتیجه گیری نهایی:

آمریکا که با مرسی بر سر اسرائیل و امنیت کانال سوئز کنار آمده بود در حال حاضر نگران است.آلمان و انگلیس نیز پیروی در این موضع گیری را انتخاب کردند.

اتحادیه ی اروپا و فرانسه که رابطه ی خوبی با اسلام اخوانی برقرار نکرده بودند، نیز خوشحال از سقوط مرسی هستند.

ترکیه نیز که یکی از متحدان خود علیه بشار از دست داده است نگران است این اتفاق  برای خود او بیفتد و ازآن طرف سوریه نیز خوشحال از اینکه تا مدتی نگرانی نسبت به یکی از دشمنان خود (اخوان المسلمین)ندارد.

ایران نیز نگران قوت گرفتن پایان یافتن شعار اسلام سیاسی مصر هست و با احترام به رای مردم مصر خواستار روند دموکراتیک در مصر هست.

عربستان نیز خوشحال از کاهش قدرت قطر در مصر 7میلیارد دلار به ارتش مصر کمک کرد تا در تحولات جدید مصر بتواند نقشی ایفا کند.

همین مطلب در خبرنامه ی دانشجویان




۸ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۲ ، ۰۲:۳۴
سید مرتضی موسوی نژاد

بدون مقدمه باید بگویم در حد پاسخ گویی بدون نقصان به این مسئله نیستم،لیکن چون این مسئله ذهن مرا سخت به خود مشغول کرده است،مایلم این مسئله را بدون پاسخ نگذارم.

نخست:بی شک شهدا ارتباط هایی با چهارده معصوم برقرار می کردند....به کرات این مسئله قبل از شهادت حس شده است،لیکن به خاطر تواضع آن ها،بیان نمی شده است.البته بعد از شهادت دوستان نزدیک شهدا به این مسئله اشاره کردند.همانند مادر غریب تمام اعصار حضرت فاطمه زهرا (س) با شهید برونسی و همچنین شهید آوینی که صراحتا دوستان او از این ارتباط به پارتی بازی برای سادات نام می بردند.

دوم:ارتباط معنادار با شهدایی که قبل از آن ها شهید شدند.این ارتباط تا به حدی بود که تا لحظه ای که رزمنده ای شهید می شود،در عشق شهادت می سوزد و نهایتا  سبک می شود و به سمت خدا می رود.

سوم:ارتباطی که شهدا اصولا با ولایت فقیه برقرار می کنند،نه تنها به اندازه ی سرسوزنی برای آن ها غوطه وری در شک را بوجود نمی آورد بلکه لحظه ای شک در مقوله ی ولایت فقیه را همچون سال ها عقب نشینی می دانند.همچون عشق شهید همت به امام (ره) که گاه بی گاه به این مطلب اشاره می کرد که خدا روزی را نیاورد که امام در دنیا نباشد و من در دنیای خاکی باشم.

چهارم:تقوا و ورع که حاصل تهذیب نفس تهذیب نفس نیز نتیجه ی نماز شب و تضرع شبانه است.کما اینکه همرزمان شهید صمدیان که برخی امروز در رنگ های دنیا غوطه ورند،که خود رنگی شده اند،اعتراف دارند که تفاوت آن ها با علی صمدیان همین ادعیه ی کمیل و توسل شبانه بود و این بود که او شهید شد و ما اسیر خاک شدیم.

پنجم:مقوله ی حلال خوری یکی دیگر از علل اصلی شهادت مردان خداست.اگر لقمه ی حلال اینان نبود،دیگر مسئله ی تقوا قابل مطرح شدن نبود.حساسیت بر خمس و مسئله ی وام  و بطور کلی دوری از تمام زندان ها و بردگی های مالی دنیا که انسان را زا آزادی حقیقی دور می کند.

ششم:مکارم اخلاق.آری اخلاقیات اصیل باعث می شود که هر فرد با هر اعتقادی به شخص شهید قبل از شهادت نزدیک شود و ظاهرا این فرمولی ثابت است که هرچه کمتر دل بشکنی ،به شهادت نزدیکتر می شوی و هرچه دل سخت تر باشی،از پرواز دورتر می باشی.

هفتم: بی رنگی و دوری از تمامی تعلقات دنیا.آنچه که نبودن در چشم است.آن چه شمع محفل نبودن است.آنچه دوری از ریاست و القاب است.آنچه دوری از دوربین های فیلم برداری است و نهایتا آنچه دوری از رنگ های دنیا است.

هشتم:شهدا هیچ وقت نمی گفتند:فعلا وقت شهادت نیست یا اینجا و آن جا مکان شهادت نیست،زیرا می دانستند،اگر بخواهند برای خدای متعال تعیین تکلیف کنند،این توفیق از برای آن ها نخواهد بود.البته بوده اند شهدایی که چنین اشتباهی کردند و سال ها از قافله عقب افتادند و بالاخره  با پشیمانی زیاد بعد از سال ها به قافله ی شهدا پیوستند.

انشاءالله این مطلب تکمیل خواهد شد...  

۷ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۹۲ ، ۰۶:۴۹
سید مرتضی موسوی نژاد