یادداشت روز

بر آن شدم دغدغه هایم را روی کاغذ بیاورم.

یادداشت روز

بر آن شدم دغدغه هایم را روی کاغذ بیاورم.

یادداشت روز

«من المؤمنین رجال صدقواماعاهدواالله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر ومابدلواتبدیلا...»
درمیان مؤمنان ،مردانی هستند که برسرعهد وپیمانی که با خدا بستند ،صادقانه ایستاده اند ، بعضی از آنها پیمان خود را به آخر رسانده ودر راه خدا شربت شهادت نو شیدند و بعضی دیگر در انتظارند و هرگز تغییرو تبدیلی در عهد وپیمان خود نداده اند...
احزاب/23...

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۷ بهمن ۹۶، ۰۱:۴۹ - پروژه هوش مصنوعی
    عالی
پیوندها

در انتخابات، همه‌ی سلیقه‌ها و جریانهای معتقد به جمهوری اسلامی باید شرکت کنند؛ این، هم حق همه است، هم وظیفه‌ی همه است. انتخابات مال یک سلیقه‌ی خاص، مال یک جریان فکری و سیاسیِ خاص نیست. همه‌ی کسانی که به نظام جمهوری اسلامی و به استقلال کشور معتقدند، به آینده‌ی کشور اهمیت میدهند، دلشان برای منافع ملی میسوزد، باید در انتخابات شرکت کنند. رو گرداندن از انتخابات، مناسب کسانی است که با نظام اسلامی مخالفند.

به نظر می رسد سوء برداشت های مختلف از این فرمایشات رهبری،ما را به این سمت می کشاند،که تحلیلی واقعی از فرمایشات ایشان در این باره ارائه دهیم.

و با توجه به اینکه حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان در گفت وگو با ایلنا حضور محمد خاتمی در انتخابات را باعث تحقق حماسه ی سیاسی دانست،بر آن شدیم که نشان دهیم برداشت وی از صحبت های رهبری اشتباه است.

بنظر می رسد بررسی تحلیلی فرمایشات ایشان بدین ترتیب است:

1.واژه ی انتخابات:بی شک منظور رهبری از واژه ی انتخابات دارای دو معنا است:1.معنای خاص آن :انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه92 2.معنای عام آن:همه ی انتخابات های بعد از انقلاب اسلامی

الف.بررسی معنای خاص:با توجه به اینکه ایشان در شروع فرمایشاتشان اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه 92 می کنند،بنابراین انتخابات به معنای خاص آن مورد توجه ایشان بوده است.

ب.بررسی معنای عام: انتخابات در کشور ما مظهر «حماسه‌ی سیاسی» است.... مظهر اقتدار نظام اسلامی است؛ مظهر آبروی نظام است. ... انتخابات مظهر اراده‌ی ملی است، نماد مردم‌سالاری اسلامی است. این جملات مخصوصا عبارت در کشور ما به خوبی می رساند رهبری معنای عام انتخابات را نیز مدنظر دارند.

2.عبارت  های همه‌ی سلیقه‌ها و جریانهای معتقد به جمهوری اسلامی و مال یک جریان فکری و سیاسیِ : اثبات عبارت اول و نفی عبارت دوم نشان دهنده ی این است که رهبری با تعدد کاندیداها موافق هستند.

3. عبارت های نظام جمهوری اسلامی ، استقلال کشور و آینده‌ی کشور و منافع ملی:این عبارات در صورتی که افراد به این مولفه ها اعتقاد عملی داشته باشند و به آن ها اهمیت بدهند،نشان دهنده ی این است که می توانند در انتخابات شرکت کنند.

4. عبارت رو گرداندن از انتخابات: این عبارت با توجه به اشاره ی صریح رهبری نشان دهنده ی مخالفت با نظام اسلامی است.

اکنون سوال این است که، محمد خاتمی حق شرکت در انتخابات را دارد؟

بنظر می رسد نیازی نیست اشاره ای به عملکردش در دوران تصدی وی در دوران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معارضه اش با شهید آوینی بر سر لیبرالیسم در مورد اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ، عملکرد دولت  اصلاحات در مورد آِینده ی و استقلال کشور و عملکرد در دوران فتنه88 در مورد منافع ملی داشته باشیم،بلکه کافی است که فقط با اشاره به مفاهیم خاص و عام انتخابات در فرمایشات رهبری و عملکرد خاتمی در انتخابات مجلس نهم حقانیت حضور خاتمی را در انتخابات بررسی کنیم.با توجه به اینکه همه بر این نکته واقفیم که اشاره ی رهبری علاوه براینکه بر مفهوم خاص انتخابات بوده است،مفهوم عام را نیز در نظر داشته اند،بنابراین:

1.حق حضور برای رای دادن:با توجه به اینکه وی در انتخابات مجلس نهم رای داده است،بنابراین وی به عنوان رای دهنده دارای صفات مدنظر بوده است و دوباره حق رای دادن را دارد،ضمن اینکه هیچ قانونی جلوگیری از رای دادن را تجویز نکرده است.

2.حق حضور برای کاندیداتوری: با توجه به اینکه اصلاحات(بصورت خاص طیف مجمع روحانیون مبارز و در راس آن ها محمد خاتمی) انتخابات مجلس نهم را از جهت معرفی کاندیداها تحریم کردند،برداشت قطعی از فرمایشات رهبری این است که:

محمد خاتمی از روگردانان انتخابات به معنای عام آن قلمداد می گردد و حق کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری92 را ندارد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۰۴
سید مرتضی موسوی نژاد

نظرات  (۲)

خاتمی اشتباهاتی داشته ولی به نظر شما میشه کلیت شخصیت ایشون رو زیر سوال برد؟؟!!!! بالاخره ایشون کسیه که 8 سال رئیس جمهور ایران بوده. اینطور برخورد کردن با ایشون اشتباهه.
حالا جدای از این حرف ها سیاست هم حکم میکنه که برای کشیدن سلیقه های مختلف معتقد به نظام در انتخابات آقای خاتمی یا آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات شرکت کنند.
و یه چیز مهم دیگه درباره ی این تحلیلتون. به نظر شما میشه به علت معارضه ی آقای خاتمی با شهید آوینی نتیجه گرفت که ایشون به نظام اعتقاد نداره؟؟!!! اگه ایشون به نظام اعتقاد نداشت چرا 2 بار در شوارای نگهبان تایید صلاحیت شدن. اصلا کسی که به نظام اعتقاد نداره چجوری 8 سال رئیس جمهمور بوده؟؟!!!
پاسخ:
5.افراد باید چیکار کنند،که بشود گفت:به نظام اعتقاد ندارند؟
من نمیدونم شما چجوری از این نامه این برداشت رو کردین که ایشون به این نظام اعتقاد نداره؟؟!!! اول که این نامه تقریبا متعلق به 22 سال پیشه.بعدشم شما سخنرانی های آقای خاتمی رو در دفاع از نظام اسلامی و ولایت فقیه مشاهده کنین. اینه شعار دفع حداقلی و جذب حداکثری؟؟!!! آقای علم الهدی خطیب نماز جمعه مشهد، آقای عسگراولادی و خیلی اشخاص دیگه گفتن که اینا سران فتنه نیستن. چرا ما بیایم کسایی رو که مخالف دولتن، مخالف حکومت جا بزنیم و بخوایم اینا رو از دایره نظام خارج کنیم؟؟!!!
آقایان موسوی و کروبی هم 4 ساله که بدون محاکمه در حصر خانگیند. این دو نفر مخالف دولتن. مخالف حکومت که نیستن. شاید انتقاداتی هم به آقای خامنه ای داشته باشن که در نظام اسلامی و شیعیان علی این انتقادات مشکلی نداره. بعضی از انتقادات هم وارده مثل دفاع آقای خامنه ای از آقای احمدی نژاد در نماز جمعه بعد از حوادث 88 که گفتن دیدگاه من به ایشون نزدیکتره. حالا میبینیم همین آقا جلوی سپاه و مجلس و قوه قضاییه و حتی درمواردی جلوی خود آقای خامنه ای وایمیسته و...
اعتقاد به نظام یعنی اینکه قانون اساسی رو قبول داشته باشن. آقای خاتمی هم میگن اگه همین قانون اساسی اجرا بشه برای ما کافیه. نیان دم انتخابات سیب زمینی و سهام عدالت پخش کنن. از امکانات دولتی برای تبلیغات شخص خاصی استفاده نشه. منظور از تقلب ایناست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی